Leopard i storsatsning på e-böcker

2012-10-25

Schibsted Sverige, Piratförlaget och De Oberoende (en grupp av oberoende bokförlag, där Leopard förlag ingår) gör en gemensam storsatsning på e-böcker och startar en ny sajt för försäljning av e-böcker. Sajten planeras att lanseras i god tid före julhandeln och kommer förutom svenska e-böcker och ljudböcker att erbjuda ett stort antal e-böcker på engelska.

Målsättningen är att göra e-boken lika populär som litteratur tryckt på papper och att ta en ledande position på en växande marknad för digitala böcker.

– Vi kommer att göra e-böcker tillgängliga för en bred allmänhet på ett enkelt och billigt sätt, säger Steffen Gausemel Backe som är tf VD för e-boksprojektet. Marknaden är redo för e-böcker, och vi kommer vara drivande i utvecklingen.

Bokbranschen har länge vetat att den står inför en strukturomvandling när bokens innehåll digitaliseras, och läs- och köpvanorna ändras.

– Sverige ligger mycket väl till för att ta steget över till digital läsning, säger Robert Johnsson från förlagsgruppen De Oberoende. Men för att det ska ske behövs någon som driver marknaden, någon som utmanar. Det är med den solklara ambitionen att ta den rollen som vi tillsammans gör den här satsningen.

Andra faktorer som talar för stark tillväxt för e-böcker i Sverige är svenskarnas digitalvanor och den stora spridningen av smarta telefoner och surfplattor.

– Vi vill stärka boken och göra läsandet bredare, säger Piratförlagets styrelseordförande Carl Hamilton. E-bok och pappersbok går hand i hand. Våra respektive förlagsgrupper värnar både den digitala boken och den lokala bokhandeln. Läsarna är vinnare på förändringen.

– Ägarkonstellationen bakom satsningen är unik och förenar djupa kunskaper från bokbranschen med Schibsteds stora genomslag på nätet, säger Mats Eriksson, VD för Schibsted Tillväxtmedier. Vi kommer att använda stora delar av våra digitala muskler för att satsningen ska få ett så brett genomslag som möjligt.

Läs mer här.